عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه جهاد تبیین دارای ریشه و پایه قرآنی و اسلامی است گفت: مقام معظم رهبری جهاد تبیین را یک واجب عینی، تکوینی و فوری دانست.

نگاهی به ریشه و پایه قرآنی جهاد تبیین| رهبری جهاد تبیین را واجب عینی، تکوینی و فوری دانسته است

آیت الله سید احمد حسینی خراسانی اظهار کرد: مستحضرید که در قرآن آیات فراوانی به موضوع بیان و تبیین و تبلیغ یعنی روشنگری افکار عمومی و جامعه و مردم اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در این آیات یکی از مسئولیتهای مهم و تعیین کننده و اساسی همه پیامبران الهی از جمله پیامبر اسلام بیان حقایق و روشنگری افراد جامعه است به عنوان نمونه در سوره نحل آیه ۴۴ (...وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ...) آماده است ما ذکر یعنی قرآن بر تو نازل کردیم با این هدف که شما آنچه در قرآن از حقایق و احکام و آداب و اخلاق و اعقاید است برای مردم بیان و روشن کنید، باشد که در طی تبیین و روشنگری شما خود مردم به تفکر و اندیشه بنیشیند و برای تشیخص حق از باطل و برای پیمودن راه حق و اجتناب از راه باطل تلاش کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: در سوره ال عمران آیه ۱۸۷( وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا فَبِئْسَ مَا یَشْتَرُونَ) خداوند می فرماید ما از کسانی که کتاب به آنها داده شده است و جز دانشمندان، آگاهان، فرهیخگان و آشنا به کتابهای آسمانی همچون تورات، انجیل و المثال این هستند پیمان گرفتیم که آنچه را که در کتاب آسمانی است از حقایق و اعتقادات، از اخلاق و از راه درست در برابر راه باطل را برای مردم بیان، روشن و آشکار کنند و حقایق را کتمان نکنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: در برابر بیان حقایق، کتمان حقایق است، آنچه امروز در ادبیات دینی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ما به عنوان جهاد تبیین از آن یاد می شود بیان حقایق روشنگری است. این عبارت جهاد تبیین را که مقام معظم رهبری به عنوان یک واژه جدید در ادبیات جامعه ما مطرح فرموده اند، یک عهد و پیمانی است که خداوند از اهل کتاب و از آشنایان به معرفت الهی گرفته است تا حقایق را برای مردم روشن کرده و آشکار بسازند و کتمان نکنند.

نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری گفت: در سوره ابراهیم آیه ۴ (وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ ...)آمده است ما هیچ پیامبری را معبوث به رسالت نکردیم و هیچ پیامبری را به میان مردم نفرستادیم مگر آن که آن پیامبر با زبان آن قوم و ملتش آشنا باشد، برای اینکه پیامبران اگر با زبان قوم اشنا باشند می توانند با همان زبان و با همان ادبیات مردم را روشن کنند.

آیت الله حسینی خراسانی افزود: بنابراین وقتی میگویند هر پیامبری در هر دوره زمانی که از جانب پروردگار به رسالت برانگیخته شده است، به زبان همان مردم و سرزمین مبعوث به رسالت شده برای این است که مردم زبان او را بفهمند و او زبان مردم را بشناسد، تا جهاد تبیین تحقق پیدا کنند.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین عبارت بسیار حکمیمانه ای است که مقام معظم رهبری تاکید بسیاری به آن کرده افزود: در قرآن کریم بسیار به بحث روشنگری و تبیین اشاره شده است هم چنین این تبیین و روشنگری در در نهج البلاغه سخنان امام علی ع مورد توجه قرار گرفته و ردر کتابهای ارزشمندی چون اصول کافی به خوبی مورد توجه قرا رگرفته است

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه جهاد تبیین دارای ریشه و پایه قرآنی و اسلامی است گفت: مقام معظم رهبری جهاد تبیین را یک واجب عینی، تکوینی و فوری دانست. واجب عینی چون وظیفه همه است که روشنگری کنند، تکوینی به این معنا که یعنی شما نمی توانید واجب دیگری به جای این واجب به جا بیاورد، فوری است به این معنا که باید از هر فرصتی برای برای جهاد تبیین استفاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.